Hvor er de unge?

Oppgavetekst 3:
"I det siste har det kommet flere oppslag om at tenåringer foretrekker andre kanaler enn Facebook.
Les http://theconversation.com/facebooks-so-uncool-but-its-morphing-into-a-different-beast-21548
Hvilke utfordringer ser du i forlengelsen av denne situasjonen? Hva mener du kreves av bedrifter/virksomheter som ønsker å komme dagens unge i tale? Bruk gjerne pensumartikkelen til Kaplan/Haenlein som referanse for dine vurderinger."
 
 

Facebook og fremtiden?

Oppslagene sier det, og folk sier det. Facebook er ikke lenger nummer 1. De unge rømmer facebook og tyr til andre sosiale medier – på godt og ondt.

Jeg husker godt facebook sin begynnelse. Før jeg selv skaffet meg det, syntes jeg hele konseptet virket rart og meningsløst. Hva skulle man med facebook når man har sms og mms, og man fint kunne dele bilder via andre kanaler på Internett? Spørsmålene var mange, men nysgjerrigheten stor, så jeg fulgte strømmen og opprettet en bruker.

Etter en periode på facebook merket jeg det alle andre merket – facebook var utrolig kjekt. Facebook kom med noe nytt som gjorde hverdagen noe enklere og noe mer spennende. I ettertid har det kommer opp spørsmål som: «hva gjorde man før facebook?» Og «Hæ, er du ikke på facebook?» Vi tar facebook som en selvfølge, og en naturlig del av livet. Slik har det hvertfall vært for mange brukere i lang tid, men er vi nå ved et veiskille?

Artikkelen «Facebook’s so uncool, but it’s morphing into a different beast» (http://theconversation.com/facebooks-so-uncool-but-its-morphing-into-a-different-beast-21548) Forteller at ungdom nå er på vei ut av facebook, og migrerer til andre sosiale medier og plattformer som twitter, snapchat, instagram og WhatsApp. At folk, og spesielt unge folk, oppretter bruker på slike plattformer er ikke uvanlig og spesielt i seg selv. Det som ville vært uvanlig er hvis de konsentrerer seg rundt en av disse, og ikke bruker flere på en gang.

Selv tror jeg Facebook vil holde på en stor markedsandel i tiden fremover, men de må utvikle seg, og ikke stå stille. Facebook er i dag det mediet som er best rent teknisk og funksjonelt, siden det kombinerer flere elementer på en måte ingen av de overnevnte sosiale mediene gjør. Jeg tror likevel på en endring i bruken av sosiale medier, men endringen vil nok være mer individuell enn generell. De ulike mediene må jobbe godt for å tilpasse seg best mulig behovet hos brukerne, og videreutvikle seg på en måte som holder på dem. Brukerne må få en følelse av at de «må ha det», slik facebook klarte i lang tid, før konkurransen tok vekk deler av markedsandelen.

For annonsører osv. er forandringen en utfordring. Før kunne de annonsere på Facebook og være sikker på å nå «alle», det kan de ikke i dag. Annonsørene må ut på flere plattformer for å nå de samme ungdommene. Annonsering på snapshat, instagram og twitter finnes i dag i den form man regner annonsørenes egen side/konto/bruker som reklame og annonsering på samme måte.

En markedsføringsmåte jeg tror vil vokse i fremtiden, er noe som har hatt en stor økning de siste årene, nemlig det du leser nå – blogg! Annonsører som skal nå en viss målgruppe kan sponse bloggere som har lesere i den målgruppen, og på den måten kan de nå ut til de på en god og troverdig måte. Denne metoden tror jeg fungerer bra, siden det er bloggeren som gir sin mening om annonsørens produkt, noe som gjør det mer personlig, og enklere å «tro på».

Jeg tror likevel ikke det er helt leggetid for ungdommer på facebook. De nye sosiale mediene virker godt sammen, og man kan dele bilder fra instagram til både twitter og facebook, og på den måten merker man ikke forandringen like mye, selv om kanskje ikke like mange bruker facebook daglig, slik de gjorde for et par år siden.

Advertisements

3 comments

  1. «… but it’s morphing into a different beast» har jeg litt lyst til å ta tak i.

    http://frutveit.wordpress.com .
    Denne bloggen fikk meg til å se på dette «beistet» som et slags «oppslagstavlebeist».

    Hva er det unge i dag sannsynligvis bruker Facebook mest til? Å ha oversikt. Holde kontakt med venner, være medlem av organsisasjoner som har egne Facebook-grupper, event-invitasjoner. Alt dette er rett og slett en måte å ha oversikt over alt som skjer i livet sitt. tenk på å skulle fått alle invitasjoner og organsisasjonsbeskjeder i posten. Postkassa ville sannsynligvis eksplodert på grunn av overflod av post, og man måtte ha funnet nye, mye lengre tegnestifter for å kunne få festet den flere centimetertykke bunken fra postkassen opp på en oppslagstavle.

    Helt riktig at andre tjenester med ett enkeltformål har utviklet sin nisje bedre enn tilbudet Facebook har, men jeg er helt enig i det du sier: Facebook er et for godt sammensatt produkt til at unge noengang vil slette profilene sine der helt til tross for at mamma på 40 kan gjøre deg flau med å kommentere «se på de røde deilige, runde kinnene på min fantastiske, lille skjønne bebbi» på ett av barndomsbildene dine.

  2. Hei Kristoffer. Jeg er veldig enig i det du skriver, at facebook ikke nødvendigvis er på vei ut, men dette mediet er i stor forandring. Faktum er at de voksne inntar facebook , jager de yngre brukerne ut av stua og inn på andre plattformer, men vi voksne er da en mye større gruppe enn ungdommen? Annonsørene må tilpasse seg nye målgrupper, men en fortsatt diger målgruppe.
    Ingeborg Volan, spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, skrev en artikkel i forbindelse med facebooks 10års jubileum. I begynnelsen av artikkelen stiller hun noen kritiske spørsmål som har blitt tatt opp i løpet av disse 10 årene, men så kommer hun med sine egne meninger som spår en fortsatt lys fremtid for facebook.
    « I forrige uke kom tall fra den nyeste sosiale medier-undersøkelsen her i Norge, og den viser at det fortsatt er deg vi foretrekker, Mark. Halvparten av oss logger på daglig. Det er imponerende, særlig siden tiåringen din har fått yngre og kulere konkurrenter som Twitter, Snapchat og Instagram de siste årene. Kanskje bruker vi Facebook på litt andre måter enn før, men vi er ikke mindre ivrige» Skriver Ingrid Volan for NRK
    Helt til slutt takker hun Mark Zuckerberg for at han har gjort Internett til en del av livene våre, knyttet gud og hvermann sammen på sosiale medier, noe hun kaller en stor bragd.
    Personlig synes jeg at en slik hyllest er litt i overkant, men i følge denne artikkelen så tyder det på at facebook har det temmelig godt her til lands. Men vi er vel ikke akkurat store nok til å holde statistikken oppe på verdensbasis.

    Du kan lese hele artikkelen her: http://www.nrk.no/ytring/da-internett-ble-en-del-av-livet-1.11516519

  3. Ja, hva gjorde vi før Facebook? Det har helt klart blitt en naturlig og nødvendig del av livene våre. Jeg ville ikke vært for uten Facebook, men jeg kjenner meg godt igjen i oppfatningen av at Facebook ikke er det samme. Mye på grunn av den eldre generasjonens inntok på det sosiale mediet. Jeg delte en morsom sang på bloggen min som tar for seg akkurat dette!

    Jeg tror også at Facebook vil holde på en stor markedsandel fremover, selv om det nå har fått en litt annen status en favoritt blant ungdom. Det som blir spennende å se er om fremtidens unge føler presset eller ønsker å ta del i Facebook-verden? Facebook har vel kanskje etablert seg så godt inn i samfunnet at det skal mye til for at mediet blir borte. Facebook har også prøvd å utvikle nye suksesser som Paper, men dette har etter min oppfatning ikke tatt helt av. https://itunes.apple.com/us/app/paper-stories-from-facebook/id794163692?mt=8.
    Facebook eier også Instagram som har blitt veldig poppulært. Jeg tror også på en endring i bruken av sosiale medier, dette ser vi jo allerede. Plattformene blir mer segmenterte og private. De nyeste sosiale medier er gode veldig gode på få ting, men har ikke en bred og god funksjonalitet. Stadig flere av de populære ungdomsmediene blir mer private i den forstand at de egner seg best til samtaler mellom nære venner, (som snapchat). Funksjonalitet er altså ikke det viktigste ungdommene tenker på. Med dette øker også utfordringene til bedrifter og virksomheter som vil nå de unge.
    Blogg er helt klar et medie som har store potensialer, og dette er absolutt noe bedrifter burde se nærmere på og utnytte.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s