Online Pepsi

KOM109 Bloggoppgave 4: Ta for deg ett av følgende nettsteder og beskriv de fortellertekniske (d.v.s. visuelle, språklige, retoriske osv.) virkemidlene som anvendes for å oppnå ønsket effekt:

 

Ut ifra denne oppgaveteksten har jeg valgt å ta for meg nettsiden til Pepsi, fordi dette produktet kjenner jeg mer til, og på den måten står meg nærmere enn de andre alternativene.

Hjemmesiden til Pepsi gir meg et førsteinntrykk som sier meg mye. Først og fremst ser jeg fort at målgruppen er ungdom. Siden er fargerik, og inneholder mange bilder. Noen av bildene er rullerende bilder fra Instagram og facebook, noe som inviterer til interaktivitet og som gjør leseren/brukeren/forbrukeren, til medforfatter av siden.

Layoutmessig kan man dele opp siden vertikalt i to deler. Til venstre har vi en vertikal meny med 6 manyvalg. Tre av Disse er uthevet i forhold til de andre. Menyvalget som er valgt for øyeblikket får en høyrepekende pil på seg, noe som drar øynene mot hoveddelen av siden, som kanskje dekker 90% av siden.

Den høyre delen av siden, som er desidert størst, er også delt i to. Denne er horisontalt delt, og kan kategoriseres som pepsi sin informasjon, kampanjer osv øverst, og interaktivitet fra instagram og facebook samt egne videoer nedert. I tillegg til diverse snarveier til facebook osv. Denne delingen er også to av de tre uthevede menyvalgene. Pepsi sin del heter «what’s now» og den interaktive delen heter «your voice», noe som understreker at leserens «stemme» er viktig for dem.

Et så stort fokus på interaktivitet har selvsagt store konsekvenser for hvilken effekt pepsi får av nettsiden sin. Leserne får en følelse av å være en del av et fellesskap sammen med andre som drikker Pepsi og deler det på sosiale medier. En annen ting jeg legger merke til med Pepsi sitt fokus på sosiale medier, er at omtrent alle av Pepsi sine egne bilder har knapper for å «like», «følge» og «dele» på ulike sosiale medier. Dette fordi forbrukerne kan være med å skaffe flere kunder gjennom å synliggjøre Pepsi på sosiale medier.

Andre fortellertekniske virkemidler er andre bilder, samt videoer. Tekst er det kun i noen overskrifter, som også er hashtags til bruk i ulike kampanjer på Instagram, Twitter osv.

 

Alt i alt er Pepsi sin hjemmeside en bra side, som gjennom god bruk av bilder, videoer og interaktivitet treffer målgruppen sin. Lesere, forbrukere og andre kan enkelt føle seg en del av pepsifellesskapet, noe jeg tror er med på å gi mersalg av Pepsi sine produkter. Det ligger veldig i kortene at nettsiden er en del av et større konsept som er satt sammen for å promotere Pepsi og gi mer salg enn det gir informasjon om Pepsi og Pepsi sine produkter.

 

Advertisements

4 comments

  1. Hei Kristoffer
    Et godt innlegg som forklarer de fortellertekninske virmidlene på nettsiden til Pepsi. Veldig interessant hvordan de satser så stort på interaktivitet som et triks for å få forbrukeren til å føle seg som en del ev «Pepsifellesskapet».

  2. Heisann!

    Takk for at du kunne navigere meg rundt på Pepsi sin hjemmeside! For da jeg skulle ta for meg en nettside å skrive om, så ble jeg helt matt da jeg gikk inn på pepsi.com. For meg er siden støyende og uoversiktelig, men så faller jeg nok utenfor målgruppen også. Det er artig å lese at siden treffer deg, for det betyr at Pepsi lykkes med det de prøver på, å være kule og snakke samme språk som ungdommen 🙂

    Ingunn 🙂

  3. Hei!
    Veldig enig i tingene du skriver om layout etc. til pepsi sine sider. – Som personen over meg skriver, så er det ikke alle som setter pris på denne typen sider, men det er jo også veldig smak og behag! – De som sverger til cola hadde nok ikke vurdert å gå inn på siden en gang!
    – Det er ikke tvil om at de har laget siden, som du sier, har gjort det for å promotere produktene sine, og sørger for tilfredsstille sin målgruppe.

    Kepp it up!

  4. Tilbaketråkk: Tilbakeblikk | kristojo

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s