Multimedieinnhold på dagbadet.no

Bloggoppgave 5: Pensumsartikkelen til Susan Jacobson handler om hvordan nytimes.com bruker multimedia som virkemiddel i sin nyhetsformidling. Presenter kort det du mener er de viktigste momentene fra artikkelen, og anvend deretter disse punktene i en vurdering av http://www.dagbladet.no/. Husk å lenke til relevante eksempler.

 

Pensumartikkelen skrevet av Susan Jacobson, er skrevet etter et åtte år langt studie av multimedieinnholdet på nytimes.com. Studiet varte fra 1. Januar 2000, til 31. Desember 2008. Hun tok et utvalg av det publiserte innholdet, og brukte dette i sin analyse og forskning for å se på utvikling og bruk av multimedieinnhold. Med multimedieinnhold, menes video, bildeserier, lyd-bildeserier og andre ting som ikke kan være i en trykt avis.

Hennes hovedpunkter i artikkelen er at det har vært en stor økning i bruken av multimedieinnhold. Redaksjonene har satset mer på det, og forstørret og forbedret innholdet, og satt det mer inn i system. Hun ser også mye på hvilket perspektiv de ulike historiene (bildefortellinger, videoer etc.) er fortalt fra. Noen er fortalt fra en journalistrolle i 3. person, mens andre er f. Eks. fortalt i 1. Person fra vedkommende videoen/bildeserien handler om. Hun fokuserer også på i hvilken grad innholdet på nett er koblet til en skrevet sak på papir, og om bildeserier etc. kan brukes utfyllende for å viser mer enn det som blir vist i papiravisen. Hun tar også opp hvordan deling på sosiale medier endrer leserens rolle, til en mulig påvirkning på det redaksjonelle innholdet.

dagbladet.no og dagbladTV ser vi tendenser til det samme som Susan Jacobson skriver i sin artikkel. Det er viktig å ta med at mye har skjedd siden 2008 til 2014, men vi ser likevel mange av de samme trekkene

Dbtv.no er i dag preget av underholdning, mye i form av serier. Seriene er i stor grad egenproduksjoner. Filmene ellers er morsomme og spesielle klipp hentet fra nettet, og er ofte klipp som er mye sett og delt den siste tiden, eller klipp de håper skal blir delt fra dbtv.

Menyen på dbtv.no sier mye om fokuset de har. Forsiden viser tre populære klipp øverst, disse er ofte nye. Under dette kan man trykke seg inn på ulike egenproduserte serier. Under dette igjen kan man velge å se hvilke videoer som er ”populære nå”, ”mest sett” eller ”siste nytt”.

Øverst på siden er det en meny som er delt inn i følgende menyvalg: Nyheter, sport, kultur, kjendis, PressFire, Mote og serier.

Jeg er overrasket over fokuset på underholdning som er på denne siden. Selv under menyvalget nyheter, er det mye underholdningsbaserte og ”lette” nyheter, og lite virkelige nyheter. Under valget sport er det noen intervjuer og høydepunkter fra spesielt fotballkamper, men det er mest korte videoer av fine mål etc. og et stort hovedfokus på fotball. Under valget kultur det er jo mer selvskrevet at det er underholdning. Her er det trailere, musikk osv., men ikke alt er av like høy seriøsitet. En venn av meg, Sondre Rahm, lager mange videoer med humoristisk vri. Han laget en sang om Jens stoltenberg, som ble delt en del på sosiale medier før Dagbladet plukket den opp. Denne videoen er nå å se på dbtv.no/kultur. Link til denne er under

Sondre Rahm, ”Jensemann”: http://beta.dbtv.no/3351748925001#3351748925001

Dagbladet har også bildeserier på dbtv.no. Mange av disse, er laget som en film, hvor man må se bildene i en bestemt hastighet, med mindre man velger å pause mellom hvert bilde. Av disse er noen med lyd/musikk, og andre uten. På bildeserier kan man selv velge hastighet. Disse er ikke laget som en video, men som bildeserie, hvor man kan velge å la den gå automatisk, eller skru den funksjonen av og trykke seg frem og tilbake som man selv ønsker. I bildeseriene jeg fant av disse, er det ofte en skrevet tekst i forbindelse med disse bildeseriene, og ofte omhandler de reiser og lignende

Eksempel på bildeserier:

Som film uten lyd: http://beta.dbtv.no/1330360906001#1330360906001

Som film med lyd: http://beta.dbtv.no/3270827986001#3270827986001

Bildeserie (med tekst under): http://www.dagbladet.no/2011/09/15/tema/reise/hoteller/bildeserier/drommereisen/18109015/

 

Vi ser altså at Dagbladet har et ganske bredt spekter av ulike typer multimedieinnhold. De har bygd opp et bibliotek av filmer, og man kan alltid trykke videre til neste film, dersom den ser interessant ut. I tillegg til det, har de deleknapp på alt innhold, slik at seerne/leserne kan dele på sosiale medier. Det er likevel overraskende at en avis fokuserer så mye på underholdning, men det selger bra, så jeg forstår det. Fokuset på underholdning danner på en måte en ”ond sirkel”, hvor de har underholdning, og seerne dermed forventer mer underholdning, noe som gjør at de lager mer underholdning i stedet for mer redaksjonelt nyhetsinnhold. I tillegg syntes jeg det er overraskende at de ikke lenker til andre relevante nyhetssaker, eller har med skrevet tekst under videoene. Dette kommer nok også mye av at innholdet er så underholdningsbasert.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s