Nettmediets potensial

Bloggoppgave 6
Denne oppgaven handler om nettmediets potensial, og hvordan nyhetsredaksjoner bør utnytte det best mulig
Oppgaven er skrevet på bakgrunn av bla. Følgende artikler:
http://www.nytimes.com/2014/01/30/business/media/as-i-was-saying-about-web-journalism-a-bubble-or-a-lasting-business.html

http://onlinejournalismblog.com/2014/02/01/faq-what-does-blogging-add-to-journalism/

http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/the-rise-of-curiosity-journalism/283184/

 

Når jeg tenker på nyheter på nett, er det noen nøkkelord som kommer opp i tankene mine; tilgjengelighet og plass. Disse to elementene er noe av det beste nettmediene har til å utkonkurrere papiravisen, og de klassiske kringkastede mediene som TV og radio

På nett er det i teorien ubegrenset med plass. Det vil si at det ikke finnes en fysisk grense på hvor lange f. Eks nyhetsartikler kan være, og det tar verken mer eller mindre fysisk plass. Selvsagt kan man ha veldig lange artikler i papiravisen også, men å gi ut en avis på tykkelse som en telefonkatalog, er svært upraktisk, spesielt hvis den skal kommer daglig/ukentlig og ikke årlig. I tillegg til ubegrenset plass, er også tilgjengeligheten mye større på nett. Dette er en utvikling som har skjedd i takt med den teknologiske utviklingen, og prisutvikling på bredbånd og mobilabonnement med databruk. I dag er alle online hele tiden – praktisk talt. Selv om man ikke bruker internett 24/7, har man det tilgjengelig omtrent hele tiden, og man kan dermed oppdatere seg raskt på ting som skjer. Under papiravisens journalistiske monopol (altså før nettaviser), fikk man ikke vite om en nyhet før det kom på trykk, med mindre man hørte snakk om det. I dag kan man få ”push-varsel” når nye artikler/store nyheter blir publisert. Nyhetene blir publisert oppdatert når det skjer. Et eksempel på det, er under fotballkamper. Det er ikke uvanlig at det underveis i kampen, blir skrevet ulike små artikler, som kan publiseres i det dommeren blåser av. Man skriver flere, og velger så hvilken man publiserer, ut ifra utfallet av kampen. Det eneste man evt. må sette inn, er navn osv. På den måten er nyhetene tilgjenglige for leserne med en gang

Men hvordan kan nyhetsredaksjonene utnytte dette potensialet best mulig? Først må jeg si at de er ganske flinke på dette i dag. Gode apper, og tidlige oppdateringer på viktige nyhetssaker, er noe som allerede er godt etablert hos de fleste nyhetsredaksjoner. I tillegg blir mange saker delt på avisenes egne facebook- og twitterprofiler, noe som er med på å bringe sakene ut til publikum. Likevel kan det alltid bli bedre. Jeg tror nyhetsredaksjonene må utnytte de sosiale mediene mer, men her ligger det en stor utfordring i å få følgere til sidene. I tillegg må det som publiseres og kommenteres være av en saklighet og relevans som holder på følgerene. Selv har jeg ved flere anledning blitt overrasket over nettavisen sin facebook side, hvor de flere ganger deler sine egne saker, og kommenterer personlige meninger. Som regel skriver de korte kommentarer som inviterer leseren til å si sin egen mening, noe som er bra, men for meg personlig, blir dette overskygget av personlige meninger som ytres via avisens facebookside. Kommentarer som ”ekkelt” og ”ikke akkurat betryggende” er kommentarer jeg mener hører hjemme på private kontoer, og som trekker det journalistiske nivået ned.

Som jeg nevnte over, inviterer de ofte til at leserne kan komme med sine egne meninger. Dette skjer via kommentarer, men også via direktemeldinger mellom leser og redaksjon/avis. Dette er noe jeg tror vil vokse enda mer i tiden fremover, og noe alle redaksjoner bør etterstreve og tilrettelegge for. Leserne får en sterkere identitetsfølelse ovenfor avisen, og de blir dermed mer lojale lesere. I tillegg får avisene tilbakemelding om det redaksjonelle stoffet, fra de det er skrevet for. De får også tips til nye saker, og kan få kritikk som de kan rette opp i – en vinn-vinn-situasjon, som både avis og leser har nytte av. Fremover blir det spennende å se om avisene også kommer inn på andre sosiale medier som f.eks Instagram. I dag er det kun aftenposten av de største avisene i Norge som har en instagramkonto for sin hovedaredaksjon. underredaksjoner som Dagbladets fotoavdelingnettavisens sportsredaksjon og NRK Sport også har instagramkonto, med ulik grad av aktivitet. Det overrasker meg litt at dette ikke er mer utbredt, med tanke på de store fordelene som finnes med bruk av sosiale medier som Instagram med tanke på relasjonsbygging mellom avis og leser.

Blogg er en plattform som har stort potensiale, og rom for mye vekst. Jeg tenker ikke da på rosabloggere som utleverer hele livet sitt, men jeg tenker på saklige og profesjonelle blogger, som gjerne er spisset inn mot et fagfelt. Gode blogginnlegg som kan utfordre leserens tanker, blir gjerne delt mye på sosiale medier. VG har nederst på sin side en «spalte» som heter lesernes VG. En VG-ansatt finner og får tips om gode og saklige blogginlegg, og anbefaler dem ved å linke til dem direkte fra vg.no. Dette er med på å skape debatt, og er en viktig del i å styrke ytringsfriheten. Det er likevel en fare for at disse bloggene blir nedlesset av usaklige og negative kommentarer som går på person i stedet for sak. Jeg mener nyhetsredaksjoner burde opprette blogger hvor sine journalister kan skrive mer personlige innlegg, dele av sine erfaringer, og komme med egne tanker og refleksjoner rundt pågående saker. Gjennom å gjøre det, skapes det samtidig en arena for debatt, og det kan øke publisitet med tanke på deling på sosiale medier.

Jeg vil oppsummere tankene mine med at nyhetsredaksjonene gjør en ganske god jobb med å utnytte nettmediets potensial. Jeg ser forbedringspotensiale i interaksjon mellom avis og leser, og i bruken av sosiale medier. Det er selvsagt store utfordringer med dette i en travel journalisthverdag hvor de ikke alltid har tid til å dra ut for å skrive, men heller må bli i redaksjonen for å spare tid og penger. Resultater ligger i ressursene, så det endelige spørsmålet blir om det oppnådde resultatet har høyere verdi enn de nedlagte ressursene, for det er jo det som styrer alt – penger.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s