Jeg klikker snart

KOM109 - Bloggoppgave 8: Frilansjournalist Fredrik Drevon forsøkte å ta et oppgjør med nettjournalistikken i en kronikk "Slik banaliseres mediene" i Aftenposten 13. februar 2013. Les http://www.aftenposten.no/meninger/Slik-banaliseres-mediene-7120544.html. 
Med bakgrunn i denne kronikken og relevant pensumslitteratur skal du skrive en refleksjon rundt journalistikkens form på de digitale plattformene.

 

For å gi en liten smakebit på denne kronikken, vil jeg sitere første avsnitt, som innleder og i stor grad oppsummerer innholdet i kronikken.

”Mediene trenger trafikk. Denne trafikken kommer ved klikk. Derfor starter nettsaker med denne, dette, derfor, slik, her. Dette er den viktigste medietrenden akkurat nå. Denne trenden blir forklart her.”

 Utviklingen av nettjournalistikken er veldig interessant, fordi ulike redaksjoner gjør ulike ting for å få inn de nødvendige kronene for å fortsette sitt virke. Mens aviser som blant annet Aftenposten og Fædrelandsvennen har innført betalingsmur for sine nettaviser, velger de fleste fremdeles å la det meste innholdet være gratis.

Det bør ikke være så vanskelig å forstå at det koster penger å drive avis. De ansatte skal ha lønn, og det koster å drifte avisen rent teknisk også. Mest sannsynlig koster dette mer enn vi som lesere tror, og pengene må inn, enten på den ene eller den andre måten.

Før nettavisenes tid, var det papiraviser som gjaldt, og man kjøpte kanskje en eller to aviser fast. I tillegg til disse inntektene, tjente avisene på annonser i avisene. Når nettavisene gjorde sitt inntog, tok de over mer og mer av annonsene, slik at papiravisen i dag sliter. De fleste har nå tatt inn over seg at papiravisen før eller senere kommer til å dør ut, vi vet bare ikke hva som blir nådestøtet.

Nettavisene derimot, må kjempe hardt om annonsekronene, og i og med at flere og flere redaksjoner satser mer på nettjournalistikk, øker konkurransen mer. Det har dermed blitt vanskelig å drive lønnsom journalistikk på nett, så dilemmaet har blitt hvordan redaksjonene skal få inn de nødvendige kronene. Noen aviser kan sette opp betalingsmur, men jeg tror ikke alle kan det, for da må folk prioritere mye mer enn nå. Leserne er interessert i gratis nyhetsstoff, men da må avisene få inntekter gjennom annonsering, og annonsørene stiller krav til synlighet.

”Jeg klikker snart” tror jeg de fleste mange tenker når de leser nettaviser i dag. Det enten fordi de faktisk klikke på disse overskriftene, eller fordi de klikker og blir irriterte over feilfokuset i nyhetsredaksjonene. Artikler av den typen Fredrik Drevon skriver om, er noe jeg stadig legger merke til, men jeg trykker kun inne på de som er av spesiell interesse for meg. At slike artikler finnes, syntes jeg er greit dersom vanlige, gode nyhetsartikler også finnes. Nyhetene skal formidles, og dersom det finansieres gjennom et mindretall av artikler med dårligere journalistisk nivå, er det helt i orden for meg. Jeg syntes likevel redaksjonene skal sette hovedfokus på, og prioritere den klassiske nyhetsformidlingen.

Et trekk jeg også ser, er at nettaviser med abonnementsmulighet (VG+ etc.) bruker slike artikler til å få flere abonnementer. Ofte er gjelder dette artikler med overskrifter som ”slik sparer du 10.000 kroner i året”, ”Her er bruktbilkuppene” og andre artikler som kan gjøre det økonomisk lønnsomt for folk å bli abonnenter. For min del, frister det da mer med et abonnement hos en nettavis som Aftenposten som har klart færre artikler av denne typen, og heller har bedre journalistisk innhold og klarere fokus på nyhetsformidlingen. Jeg syntes det er helt greit at det finnes enkelte dårlige saker, og at det finnes annonser, men det viktigste er at det ikke går ut over nyhetsformidlingen.

Jeg må nevne at det finnes en måte å redusere, og kanskje til og med fjerne bruken av slike artikler. Alt handler jo om klikk, så det er jo bare å ikke klikke – jeg klikker snart!

One comment

  1. Hei!
    Jeg har ikke så mye å tilføye til dette innlegget, enn å kun å si meg enig i det du skriver. Det er veldig mange aviser som som har begynt å gå over til sosiale medier, enn papirutgaven. Og journalismen er uten tvil på vei ut i avisformat, og inn i sosiale medier. Både VG og Dagbladet ligger veldig likt til hvordan de velger din PR men også innen at at annonser er det som holder det mye oppe. VG tar betalt for for VG+ som publiserer smådokumentarer og saker om jenter som blir giftet bort i alder av 13 år i India, eller hvordan man skal kunne jobbe seg gjennom et utroskap. Mens Agderposten hvertfall tar betalt for å kunne lese nettavisen, som gjør at de lokale folkene kjøper avisene, samtidig som mye av den samme informasjonen kan komme gjennom nyhetene fra f.eks NRK Sørlandet. Selv liker jeg veldg godt VG som en nettavis, og Agderposten i avisformat, men jeg kommer vel selv ikke på noen annen måte å kunne la nettaviser ha en god økonomisk oppgang, bortsett fra gjennom annonser, eller arbeidsavtaler i andre PR former hvis dem vil være en gratis nettavis. Det er såklart mye bedre å være gratis, da det er flere som velger å lese det, og holde seg oppdatert, ettersom det er betalingsfritt og kun ett klikk unna. Men det er som du også sier, så lenge nyhetene blir formidlet på en ordnet og god måte, og at nyheter i flere kategorier er oversiktlig, så spiller det egentlig ikke så mye for meg hva som skjer rundt ellers på siden.
    Bra innlegg! 🙂

Legg igjen en kommentar

